ActualitateDeschidere

Cum să nu iei țeapă de Black Friday

Black Friday reprezintă un excelent prilej pentru consumatori de a profita de reducerile comercianților. Cel mai important aspect care trebuie subliniat însă este faptul că, indiferent de denumirea acestei perioade de reduceri și de proveniența sa, consumatorii vor beneficia de aceleași drepturi pe care le au și în restul timpului, iar comercianții trebuie să respecte o serie de reguli clar stabilite.

Când se consideră contractul încheiat?

Pentru magazinele clasice, contractul este considerat a fi încheiat în momentul în care consumatorul plătește bunul și primește produsul (momentul în care acceptarea ofertei ajunge la cunoștința comerciantului).

În cazul magazinelor online, contractul este considerat a fi încheiat înmomentul confirmării, pe suport durabil, de către profesionist, a acceptării comenzii transmise de consumator.

Pot renunța la achiziție după ce am încheiat contractul?

  1. În cazul magazinelor clasice, legea nu dă dreptul consumatorului de a renunța la contract. Odată achiziționat un produs, acesta nu mai poate fi înlocuit sau contravaloarea acestuia să fie returnată consumatorului decât dacă este defect, aplicându-se aici regulile privind garanțiile. Există însă și posibilitatea ca vânzătorul să aibă o politică comercială care să permită returnarea unui produs sau înlocuirea acestuia, indiferent de motiv, într-o anumită perioadă de timp, dar acest lucru nu constituie o obligație. Dacă profesionistul are o asemenea politică, ai grijă să soliciți amănunte în scris sau să păstrezi documentele care o menționează.
  2. Pentru magazinele online, legea stabilește un termen de 14 zile calendaristice de la momentul primirii produsului în care consumatorul poate renunța la achiziție, fără a oferi vreun motiv și fără costuri suplimentare. Costul returnării produsului este suportat de consumator.

Comerciantul este obligat să returneze prețul plătit de consumator (inclusiv costurile de expediție) în termen de maxim 14 zile de la momentul în care consumatorul a renunțat la contract.

Atenție, există anumite cazuri în care contractul nu poate fi denunțat, cum ar fi pentru produsele care sunt realizate după specificațiile consumatorului sau înregistrările audio, video ori programele informatice.

Profesionistul poate reduce suma plătită de consumator cu valoarea diminuată a produselor. Consumatorul poate fi obligat să plătească numai dacă diminuarea valorii produselor rezultă din manipularea acestora. Atenție, comerciantul nu poate reduce suma plătită atunci când consumatorul utilizează produsul în mod normal pentru a determina care sunt caracteristicile acestuia și modul de funcționare. Diminuarea valorii produselor nu trebuie să fie descurajantă pentru consumator în a-şi exercita dreptul de retragere.

Comerciantul nu poate limita dreptul consumatorului de a denunța contractul. De exemplu, nu poate condiționa returul de trimiterea produsului în ambalajul original, nu poate refuza returul în cazul în care produsul a fost livrat consumatorului prin serviciul propriu de curierat etc.

În cât timp trebuie să primesc produsele comandate online de Black Friday?

Comerciantul trebuie să-și îndeplinească obligațiile contractuale în termen de cel mult 30 de zile de la data la care consumatorul a transmis comanda.

Părțile pot stabili însă un termen de livrare mai mic, iar în acest caz termenul stabilit între părți este cel care se va aplica.

Ce se întâmplă în cazul în care nu comerciantul nu poate executa contractul online?

În cazul în care comerciantul nu şi-a îndeplinit obligaţia de a livra produsele în momentul convenit cu consumatorul sau în termenul de maxim 30 de zile, consumatorul îi solicită să efectueze livrarea într-un termen suplimentar, corespunzător circumstanţelor. În cazul în care acesta nu livrează produsele în termenul suplimentar respectiv, consumatorul are dreptul, după caz, la rezoluţiunea sau rezilierea contractului.

În cazul rezoluţiunii sau, după caz, rezilierii contractului, comerciantul rambursează fără întârzieri nejustificate toate sumele plătite în temeiul contractului de către consumator şi în decurs de cel mult 7 zile de la data la care consumatorul a comunicat profesionistului decizia sa de terminare a contractului.

Ce se întâmplă dacă produsul este deteriorat în timpul transportului către consumator?

Black Friday  sau nu, dacă produsul este deteriorat sau distrus înainte de a ajunge la consumator, comerciantul este cel care suportă pierderea. Consumatorul poate solicita în acest caz un nou produs sau poate renunța la contract.

Consumatorul are, prin urmare, dreptul de a verifica, la momentul primirii coletului, dacă produsul din interior este în cea mai bună stare, astfel încât ulterior să nu existe probleme, chiar dacă există unii comercianți care nu permit acest lucru.

Sursa: Centrul European al Consumatorilor din România (ECC Romania)